Контроль та оцінювання. Технологія портфоліо
У навчальному процесі має здійснюватися контроль за виконанням індивідуального навчального плану (ІНП). За допомогою контролю визначається взаємозв’язок між рівнем навчання, що планувався, і досягнутим, створюються умови для варіювання та добору навчального матеріалу з урахуванням актуального розвитку учня. Таким чином з’ясовується відповідність ІНП потенційним можливостям учня та його ефективність.Дітям із ЗПР, з порушенням мовлення, ДЦП, РВ притаманні порушення процесів пізнавальної діяльності – сприймання, пам’яті, мислення. Їм властиві неадекватний рівень сформованості самооцінки, недостатня саморегуляція, словесна регуляція дій. Для більшості з них характерні пасивність, залежність від оточуючих, схильність до спонтанної поведінки. Вони не вміють адекватно оцінювати власні можливості. Одні з них – недостатньо критичні до своїх можливостей, переоцінюють їх, інші, навпаки, їх занижують. У дітей недостатньо сформована мотиваційна сфера. Вони залишаються в колі дошкільних інтересів, у них переважають ігрові форми поведінки, а шкільні інтереси мають нестійкий і вибірковий характер. У більшості з них не сформований основний механізм особистісної готовності до школи у вигляді домінування навчальної пізнавальної та соціальної мотивацій. Отже, в інклюзивному класі у молодших школярів з особливостями психофізичного розвитку та в частини молодших школярів з нормальним розвитком психологічні компоненти готовності до шкільного навчання можуть бути несформованими або сформованими частково. Тому на початковому етапі навчання, окрім засвоєння пропедевтичних знань та вмінь з навчальних предметів, має відбуватися розвиток складових психологічної готовності до шкільного навчання. Тому необхідний контроль за цими процесами. Він потрібний для отримання учителем інформації про виконання індивідуальних навчальних планів учнями з особливостями психофізичного розвитку і пропедевтичного розділу навчальної програми дітьми з нормальним розвитком, наскільки діти обох категорій просунулися вперед на визначеному етапі навчання, про слабкі знання, уміння і навички, про корекційний розвиток пізнавальних процесів, емоційно-вольової сфери, особистості; зрештою про те, чи досягли учні визначених навчальних цілей на конкретному етапі навчання
Особливо важливим у здійсненні контролю є оцінювання – процес встановлення рівня навчальних досягнень учня в оволодінні предметними знаннями, вміннями та навичками відповідно до навчальної програми. Оцінка виражається в оцінних судженнях і висновках учителя, які є якісними (словесними) показниками, або в балах, тобто в кількісних показниках.
У загальноосвітній школі в інклюзивних класах навчальні досягнення учнів 1-2 класів оцінюються без балів (Тамара Сак).
Якщо ІНП учня розроблено на основі програми загальноосвітньої школи, то навчальні досягнення оцінюються за критеріями, що встановлені для цього ж типу школи; а якщо на основі навчальної програми спеціальної школи – то за критеріями, що визначені для відповідного типу спеціальної школи. Так, коли оцінюються знання, уміння й навички, здобуті дитиною на основі навчальної програми допоміжної школи, то зміст рівневої оцінки навчальних досягнень ґрунтується на оцінюванні компонентів навчальної діяльності: змістового, операційно-організаційного, емоційно-мотиваційного. У програмі школи для дітей з тяжкими вадами мовлення враховується рівень засвоєння знань, умінь і навичок, що співвідноситься з типом розумової діяльності (пасивно-репродуктивний; репродуктивний; репродуктивно-продуктивний; продуктивний), який переважає під час виконання навчальних завдань. Якщо ІНП розроблено на основі програми школи інтенсивної педагогічної корекції, об’єктом оцінювання є компоненти навчальної діяльності учня – змістовий, операційний, мотиваційний.
Успіхи у навчанні учнів, які навчаються за індивідуальною (нецензовою) програмою, оцінюються за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів спеціальної загальноосвітньої (допоміжної) школи для дітей з порушеннями розумового розвитку.
У світовому освітньому просторі починаючи з 90-х років 20 ст., з часу введення в практику контрольно-вимірювальних матеріалів (тестів), з’явилися інноваційні форми оцінювання і форми накопичення інформації – портфоліо.
У початковій школі в інклюзивному класі доцільним є ведення учительського портфоліо та портфоліо учня. Портфоліо вчителя розглядається як спосіб фіксування, накопичення та оцінювання індивідуальних досягнень учня протягом певного періоду навчання.
Формування портфоліо допомагає вчителеві:
- розкрити індивідуальні можливості дитини;
- стежити за динамікою навчальних досягнень учня за певний проміжок часу;
- визначати ефективність та відповідність ІНП можливостям дитини, а відтак – коригувати його;
- стежити за розвитком соціалізації та формування особистості учня;
- здійснювати зворотний зв'язок між дитиною, батьками, учителем.
В інклюзивному класі портфоліо є важливим засобом контролю та оцінки, який ґрунтовно доповнює критерії оцінювання навчальних досягнень учнів. Як зазначає Овертон (Overton,2006) портфоліо — це «зібрання робіт учня, що забезпечує цілісне бачення його слабких та сильних сторін». У цьому полі вагомим є порт фоліо, яке веде вчитель. Таке портфоліо дає змогу розв’язати проблему пов’язану з розроблення індивідуального навчального плану. Навчання дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі може здійснюватися за індивідуальним навчальним планом розробленим на основі програми масової школи або за індивідуальним навчальним планом розробленим на основі програми спеціальної школи, яку рекомендує психолого-медико-педагогічна консультація. Бувають випадки коли учневі доцільно змінити тип навчальної програми. Наприклад, дитині з моторною алалією, внаслідок вторинного інтелектуального недорозвинення, підійде навчальна програма школи інтенсивної педагогічної корекції (для дітей із ЗПР ), або дитину з аутизмом краще навчати за програмою допоміжної школи. Особливості добору навчальної програми та ефективність розроблення індивідуального навчального плану на її основі допоможуть матеріали портфоліо вчителя. Вони знадобляться для обговорення з батьками динаміки навчальних досягнень учня упродовж певного часу та визначення подальшої стратегії навчання з їхньою участю.
Як відомо, навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку ґрунтується на ідеї – корекційний розвиток психічної сфери (пізнавальних процесів, мовленнєвої діяльності, особистості) відбувається під час опановування учнями знань та вмінь, що здобуваються в процесі цілеспрямованого корекційного впливу. Особливістю навчальних програм спеціальної школи або адаптованих навчальних програм масової школи є визначення спрямованості корекційно-розвивальної роботи та очікуваних результатів, де мають відображатися напрями корекційно-розвивального впливу, що здійснюється на матеріалі навчальної теми і охоплює процеси пізнавальної, мовленнєвої діяльності та корекційний розвиток особистості. Результати корекційно-розвивального впливу, які відображаються в діяльності учня, мають входити до портфоліо вчителя. Ці матеріали використовуються для обговорення стратегії корекційного впливу на розвиток учня з психологом, логопедом, батьками, а в разі потреби – з дитячим психоневрологом. Портфоліо має бути процесуальним, тобто охоплювати певний період навчальної діяльності, і візуальним (матеріали, що висвітлюють діяльність учня вчитель вміщує в папку, коробку для паперів). Наприклад, до портфоліо з математики мають входити: контрольна робота (відповідно до навчальної програми); завдання, спрямовані на усунення помилок, допущених у роботі; зразки робіт, що виконуються щоденно, та домашніх робіт; самостійна та контрольна робота. До портфоліо треба вміщувати матеріали, які ілюструють не тільки труднощі навчальної діяльності та процес їх усунення, а й успіхи дитини. Це можуть бути успішно виконані контрольні роботи, диктанти, творчі роботи, тощо. До портфоліо також долучаються якісні оцінні характеристики, які дають учневі його ровесниками, учителем, батьками. Наприклад, подяка за підготовку до «Дня іменинника», за старанне чергування в класі або їдальні.
Портфоліо вчителя
Титульний аркуш (прізвище, ім’я, по-батькові дитини; навчальний заклад, клас, контактна інформація).
Розділ «Досягнення учня у навчанні». Сторінки: Рідна мова; математика; читання. До сторінок мають входити: контрольні та самостійні роботи (відповідно до навчальної програми); завдання, спрямовані на усунення помилок, що допущені в роботах; зразки робіт, що виконуються щоденно та домашніх робіт, підсумкові атестаційні відомості (за семестр, навчальний рік). Може також вміщувати графіки швидкості читання; навчальні досягнення, зафіксовані оцінкою у вигляді дробу: знаменник означає кількість помилок допущених учнем у попередній роботі, а чисельник – кількість помилок в останній роботі.
Розділ «Соціальна компетентність учня». Містить записи вчителя про особливості поведінки учня; його співпрацю з однокласниками на уроці, у позаурочний час; про особливості спілкування з однолітками, дорослими, коло друзів. Важливо зазначати причини труднощів соціалізації (особливості поведінки, комунікативної діяльності), а також позитивні аспекти, що є підґрунтям для поліпшення соціальних контактів дитини.
Розділ «Суспільна робота учня». Доручення, які дитина виконує в класі, у школі; участь у суспільно-корисній праці, подяки за виконане тощо.
Розділ «Творчі роботи учня». Тут вміщуються творчі роботи, які не увійшли до портфоліо учня. Якщо виконана об’ємна робота (виріб), треба помістити її фотографію. Якщо дитина брала участь у виставці або конкурсі, необхідно зазначити інформацію про цей захід: назва, коли, де і ким проводився.
Розділ «Відгуки і побажання». Вміщуються висновки та побажання на основі результатів навчального року.
Портфоліо завжди візуалізоване (може бути у вигляді спеціальної папки, картотеки). Це має бути спеціально спланована та організована індивідуальна добірка матеріалів і документів, що відображає зусилля, динаміку і досягнення учня в різних галузях. Розділ «Творчі роботи» має стати основним, а розділ «офіційні документи» - відійти на другий план і використовуватися як додаток.
Залежно від конкретних цілей навчання добирається тип портфоліо: портфоліо документів; портфоліо досягнень; рефлексивний портфоліо.
Можуть бути й інші типи портфоліо. Показовий портфоліо. Може включати кращі учнівські роботи зібрані на певному етапі навчання які найповніше демонструють уміння і можливості учня. Наприклад, проекти і
дослідження, художні роботи, природничо-наукові експерименти, досягнення в музичному мистецтві тощо.
У нашій країні технологія портфоліо ще не знайшла достатнього застосування. Однак, впровадження інклюзивного навчання потребує включення у навчальний процес цієї технології оцінювання навчальних досягнень учнів.
Портфоліо учня початкової школи
В інклюзивному класі добре запровадити портфоліо, яке добиратиме учень самостійно. Це дасть змогу вчителю розв’язати низку важливих корекційних завдань. Так, робота над портфоліо допоможе максимально розкрити індивідуальні можливості кожної дитини. Вже з початку навчання у школяра закладатиметься підґрунтя саморефлексії навчальної діяльності, тобто відповідальності та самостійності навчання, участь в якісному оцінюванні результатів власного навчання. У дитини формуватиметься вміння аналізувати власні інтереси, схильності, потреби і співвідносити їх з наявними можливостями. Цей чинник, зважаючи на низьку спроможність дитини з особливими освітніми потребами адекватно оцінити свій фізичний стан, інтелектуальні можливості, помітно завищену або знижену самооцінку, порівняно з нормою, допоможе розвивати позитивні якості особистості. Дослідниками доведено, що самостійна добірка матеріалів портфоліо породжує ситуацію успіху, призводить до підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях; окрім того вона розвиває пізнавальні інтереси і готовність до самостійного пізнання.
Мета учнівського портфоліо полягає у:
• формуванні в учня відповідальності та самостійності навчання;
• розвитку вміння давати якісну оцінку результатів власного навчання та діяльності;
• розвитку вміння аналізувати власні інтереси, схильності, потреби і співвідносити їх з наявними можливостями. (Цей чинник, зважаючи на низьку спроможність дитини з особливими освітніми потребами адекватно оцінити свій фізичний стан, інтелектуальні можливості, помітно завищену або знижену самооцінку, порівняно з нормою, допоможе розвивати позитивні якості особистості);
• формуванні пізнавальних інтересів і готовності до самостійного пізнання;
Самостійна добірка матеріалів портфоліо породжує ситуацію успіху, призводить до підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях.
Добирати портфоліо учнями можна починати вже у початковій школі і залучати до цієї роботи учнів усього класу.
Пропонуємо такий зміст портфоліо.
Титульний лист. Містить основну інформацію (прізвище, ім’я, по-батькові дитини; навчальний заклад, клас), контактну інформацію і фотографію учня. Добре коли для титульного листка фотографію добирає сама дитина. При цьому не слід наполягати на офіційності портрета. Нехай дитина покаже себе такою, якою себе уявляє і хоче щоб такою її бачили інші люди.
Розділ «Мій світ». Міститься будь-яка інформація корисна і важлива для дитини. Можуть бути такі заголовки листків:
• «Моє ім’я» інформація про те, що означає ім’я, можна написати про знаменитих людей, які мають таке ж ім’я.
• «Моя сім’я» — можна розповісти про кожного члена сім’ї або скласти невеличке оповідання про свою сім’ю.
• «Моє місто (село)» — розповідь про рідне місто(село), його цікаві місця. Тут можна вмістити намальовану разом з дитиною схему маршруту від дому до школи. Важливо щоб на ній були відмічені вуличний перехід, світлофори.
• «Мої друзі» — фотографії друзів, інформація про їхні інтереси, захоплення.
• «Мої захоплення» — невеличке оповідання, чим захоплюється дитина. Можна написати про заняття в спортивній секції, навчання в музичній школі або в інших навчальних закладах позашкільної освіти.
• «Моя школа» — розповідь про школу і вчителів.
• «Мої улюблені шкільні предмети» — невеличкі записи про улюблені шкільні предмети, які занотовуються, на зразок «мені подобається ..., тому що ...». Може бути листок з назвою «Шкільні предмети», в якому дитина може висловитися про кожний предмет, знайти в ньому щось важливе і необхідне для себе.
Розділ «Моє навчання». У цьому розділі заголовки листків присвячені конкретному шкільному предмету. Учень наповнює цей розділ вдало написаними контрольними роботами, цікавими проектами, відгуками про прочитані книги, графіком зростання швидкості читання, творчими роботами.
Розділ «Моя суспільна робота». Тут можна розповісти про доручення дитини. Дитина може брати участь у шкільному спектаклі, розповідати вірші на лінійці, виступати на ранку тощо. Оформляти цей розділ бажано з використанням фотографій і коротких повідомлень на зазначену тему.
Розділ «Моя творчість». У цьому розділі дитина вміщує свої творчі роботи: малюнки, казки, вірші. Якщо виконана об’ємна робота (виріб), треба помістити її фотографію. Батькам необхідно надати повну свободу для виконання цього розділу. Якщо дитина брала участь у виставці або конкурсі, необхідно вказати інформацію про цей захід: назва, коли, де і ким проводився.
Розділ «Мої враження». В початковій школі діти беруть активну участь в екскурсіях, відвідують музеї, театри. Після завершення екскурсії можна запропонувати творче завдання, виконання якого призведе до того, що дитина пригадає не лише зміст екскурсії, а й матиме можливість висловити власні враження.
Розділ «Мої досягнення». Тут вміщуються грамоти, дипломи, листи з подяками, а також атестаційні відомості. У початковій школі не треба розділяти успіхи у навчанні (похвальний лист), і, наприклад, у спорті (диплом). Краще їх розміщувати не за значущістю, а, наприклад, в хронологічному порядку.
Розділ «Відгуки і побажання». Це можуть бути відгуки вчителя. Наприклад «Брав активну участь у підготовці позакласного заходу», «Підготував стінгазету» тощо. Тут можуть бути рекомендації і побажання вчителя за результатами навчального року.
Розділ «Роботи, якими я пишаюся». На початок навчального року треба уважно вивчити портфоліо, проаналізувати зібрані в ньому матеріали й у наступному класі їх поновити. Менш суттєві матеріали і документи можна покласти в окрему папку, а найцінніші помістити в спеціальному розділі «Роботи, якими я пишаюся».
Останній розділ «Зміст». Робота над портфоліо дитини з особливими освітніми потребами чи з нормальним розвитком, потребує активної допомоги батьків. Вчитель має довести батькам її корисність. Треба переконати їх у тому, що сумісна систематична робота над портфоліо допоможе краще пізнати дитину, її реальні можливості, а використання матеріалів портфоліо на батьківських зборах, сприятиме ефективному зворотному зв’язку між батьками і вчителем. У першому класі, коли дитина починає вчитися складати портфоліо, допомога батьків має бути найповнішою. В міру дорослішання школяра допомогу треба мінімізувати. З самого початку слід організувати роботу так, щоб дитина сама докладала певних зусиль до формування портфоліо. В процесі роботи обов’язково відбувається процес осмислення власних досягнень, формування особистісного ставлення до отриманих результатів і усвідомлення власних можливостей.
Портфоліо учня основної школи
Портфоліо учня інклюзивного класу основної школи допоможе розв’язувати завдання, пов’язані з переведенням на так званий профільний ланцюжок навчання у старшій школі. Зазвичай, профорієнтаційна робота у школі проводиться психологом за допомогою спеціальних психологічних тестів. Однак міждисциплінарні педагогічні тести, для здійснення конкурсного відбору у профільні класи, не розроблені, відсутня ефективна система тестування і профорієнтації. Таким чином всебічний та об’єктивний моніторинг навчальних досягнень, який доповнюється матеріалами портфоліо, відкриває нові можливості атестації випускників основної школи і конкурсного відбору для продовження навчання на вищому освітньому щаблі відповідно до інтелектуальних та психофізичних можливостей учнів.
Оцінювання матеріалів портфоліо здійснюється відповідно до завдань, на які вони спрямовані, із залученням кількісних та якісних оцінок. Наприклад, для розв’язання проблеми пов’язаної з конкурсним відбором до профільних класів старшої школи можна запровадити такі види портфоліо.
«Портфоліо документів» вміщує сертифіковані індивідуальні освітні досягнення: навчальні досягнення з конкретних предметів (за семестр, навчальний рік), сертифікати, свідоцтва, грамоти. Кожен з цих компонентів повинен мати заздалегідь визначену суму балів. Такий тип портфоліо, поряд з навчальними досягненнями, свідчить про рейтинг учня у класі, школі. Однак він не описує процесу індивідуального розвитку учня, різноманітність його творчої активності.
«Портфоліо робіт» — може бути яскравим показником зорієнтованості на профільне навчання. Воно містить зібрання різних творчих, проектних, дослідницьких робіт учня, а також основних форм і спрямувань його навчальної та творчої активності: участь у різних конкурсах, наукових конференціях, літніх таборах; творчі, спортивні, досягнення. Такий варіант портфоліо передбачає якісну оцінку, наприклад, за параметрами повноти, різноманітності, та переконливості матеріалів, якості робіт, спрямованості на вибраний профіль навчання. Якісна оцінка портфоліо має доповнюватися результатами підсумкової атестації. Треба сказати, що добірка матеріалів до «Портфоліо робіт» та їхня оцінка, педагогічно значима для багатьох учнів. Для них такий вид портфоліо є чудовою нагодою показати свою спроможність та успішність у навчанні.
«Портфоліо відгуків» містить характеристики на учня, які охоплюють різні види його діяльності. Вони можуть надаватися учителями, батьками, однокласниками, працівниками системи позашкільної освіти та ін. Портфоліо вміщує письмовий аналіз різних видів власної діяльності та результати у вигляді: текстів висновків, рецензій, відгуків, резюме, рекомендованих листів тощо. Така форма портфоліо розвиває механізми самооцінки учня, підвищує рівень усвідомленості процесів, пов’язаних з навчанням і вибором профільного навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар