Вербалізм, або діти-балакуни
Всім нам
хоч раз в житті доводилося зустрічати дітей, які майже безперервно
говорять, — розповідають історії, читають напам'ять вірші, пояснюють те,
що відбувається навколо. Діти з легкістю використовують складні
граматичні конструкції, добре запам'ятовують розумні слова, активно ними
користуються, але не завжди розуміють сенс сказаного. Коли
дітям-балакунам ставлять діагноз «вербалізм», батьки дивуються: у чому
проблема, адже дитина виглядає такою ерудованою. Вербалізм
(з латинського «словесність») — це переважання мовного розвитку над
рештою психічних процесів. Він небезпечний саме своєю однобічністю. В
майбутньому це може заважати навчанню в школі. Адже там потрібно не
тільки швидко і чітко говорити, але і організовувати свої дії, мислити
логічно. Такий перекос в розвитку частково створюють самі батьки, які з
раннього дитинства посилено розвивають вербальну сферу:
читають малюкові багато віршів, рано навчають писати і читати.
Розвиток логічного, абстрактного мислення при цьому залишається на
задньому плані. Перераховуючи місяці, читаючи вірші і навіть поеми, діти
не можуть відповісти на просте питання, наприклад: у яку пору року
дозріває урожай? Ліпіть і малюйте! Діти-балакуни дуже ерудовані, у них
хороша пам'ять, але недостатньо розвинені сприйняття і мислення. Для
малюків привичніше спілкуватися з дорослими, а ось з однолітками
спілкування дається важче. Таким дітям нудно працювати за зразком,
виконувати одноманітні дії. Самооцінка балакуна достатньо висока, як
високі і завищені оцінки дорослих його здібностей. Діти прагнуть
заслужити похвалу дорослих: жваво говорять і швидко відповідають на
будь-яке питання, читають вірші. Але вербаліст не
стільки діє, скільки демонструє свої здібності дорослим. У першому
класі діти-балакуни, як правило, бувають успішні завдяки накопиченому
багажу знань. Проте у міру ускладнення завдань починаються труднощі: •
неорганізованість; • несподівано низька успішність; • проблеми в
спілкуванні з однолітками і вчителем; • порушення правил поведінки в
школі через невміння організувати свої дії. Потрібно допомогти дітям
вчасно подолати вербалізм. Починати корекцію треба з
того моменту, коли корисні «дитячі» знання вже не привертають дитини і
утворилися «порожнечі» в розвитку. Звертайте увагу на розвиток
образного мислення — конструюйте, малюйте, ліпіть з пластиліну. Корисно
грати в логічні ігри і головоломки, в сюжетні ігри. М'яко притримуйте
мовний потік дитини і стимулюйте її продуктивні дії: «Потім розповіси,
як зайчик гризтиме морквину, спочатку її треба зліпити». Не можна лаяти
за балакучість, навпаки, хваліть за те, що малюк красиво говорить,
відзначайте успіхи в інших областях — кожен малюнок і виріб. Для
школярів методи корекції мають бути більш «дорослими», до того ж дитина
вимушена посилено займатися навчанням. Корисно звернутися до психолога
за консультацією.
Немає коментарів:
Дописати коментар