четвер, 30 березня 2017 р.

АВА - терапія

       Метод АВА-терапії має ще одну назву - модифікація поведінки. Ідея програми АВА полягає в тому, що будь-яка поведінка тягне за собою наслідки, і коли це дитині подобається, він буде повторювати ці дії, якщо ж не подобається - не буде. АВА-терапія для аутистів - це основа більшості програм, які направлені на лікування даного відхилення у дітей. Цінність поведінкової терапії підтверджена численними дослідженнями, які проводилися протягом 30 років.

Навчання за даною методикою складається з декількох етапів:

Перший етап: починаємо з простого
         Одним з вправ програми є «Мова-розуміння». Спеціаліст дає дитині певне завдання або стимул, наприклад, просить підняти руку, тут же підказує (піднімає вгору руку дитини), після винагороджує малюка за правильну відповідь. Зробивши кілька спільних спроб, малюк намагається зробити дію без підказки. Спеціаліст знову повторює дитині ту ж фразу і чекає від нього самостійного правильної відповіді. Якщо малюк відповідає правильно, без підказок, то отримує винагороду (його хвалять, дають щось смачне, відпускають грати тощо). Якщо вірної відповіді дитина не дає, завдання повторюють знову, використовуючи підказку. Потім малюк знову намагається все зробити самостійно. Вправа закінчують, коли дитина змогла без підказки дати правильну відповідь.
         Коли 90% самостійних відповідей дитини на завдання фахівця є правильними, вводиться новий стимул, наприклад, просять кивнути головою. Важливо, щоб завдання були максимально різні між собою. Нове завдання відпрацьовують аналогічним чином.
Другий етап: закріплюємо матеріал
      Після того як дитина добре освоїть друге завдання - «кивни головою», вправа ускладнюють. Вивчені дії чергують в довільному порядку: «кивни головою» - «підніми руку», «підніми руку» - «підніми руку» - «кивни головою» і так далі. Завдання вважаються освоєними, коли в 90% випадків дитина дає правильну відповідь при чергуванні вчинених вправ. За такою ж схемою вводять і відпрацьовують третій стимул і так далі.
Третій етап: узагальнюємо і закріплюємо
      На цьому етапі отримані навички генерализуется. Коли дитина накопичив достатню кількість освоєних важливих стимулів («візьми», «дай», «йди сюди» та ін.), Приділяють увагу узагальненню. Вправи починають проводити в незвичних і неочікуваних місцях (на вулиці, в магазині, у ванній). Після чергують людей, що дають дитині завдання (спеціаліст, мама, тато, дідусь, бабуся).
Четвертий етап
          Це завершальний етап. У якийсь момент дитина не просто освоює відпрацьовуються з ним стимули, але і починає розуміти нові завдання самостійно, додаткова відпрацювання вже не потрібно. Наприклад, йому дають завдання «закрий двері», показують 1-2 рази і цього вже цілком достатньо. Якщо це виходить, значить, програма освоєна, і заняття АВА-терапією більше не потрібні. Дитина починає далі освоювати інформацію з навколишнього середовища, як роблять це і зазвичай розвиваються малюки, не страждають на аутизм.

Немає коментарів:

Дописати коментар